استاندارد ISO10015

استاندارد ISO10015


استاندارد ایزو 10015 ، یک استاندارد راهنما از خانواده ایزو 9000 می باشد که در آن به تشریح فرآیند آموزش و نحوه سازماندهی و ساماندهی آن پرداخته می شود.
این استاندارد از 4 مرحله اصلی تشکیل شده است که این چهار مرحله در شکل زیر دیده می شود.

• نیازسنجی آموزشی : در این مرحله سازمان ها نیازهای آموزشی کارکنان خودشان را شناسایی می کنند که این نیازها می تواند فاصله و شکاف بین مهارت ها ودانش مورد نیاز یک سمت سازمانی با فرد مسئول باشد و یا افزایش مهارت و آگاهی پرسنل که نیازمند یادگیری است.
این نیازسنجی پس از ارائه بررسی می شود و برخی از آموزش ها تایید و برخی ممکن است در دوره های بعدی برگزار شود (معمولا دوره چرخه آموزش را 6 ماهه در نظر می گیرند)

• برنامه ریزی : پس از اینکه نیازسنجی انجام شد می بایست برای اجرا آموزش های تایید شده ، برنامه زمانبندی شده در نظر گرفته شود.

• اجرا: برنامه های تدوین شده در زمان های تعیین شده اجرا می شوند

• اثربخشی آموزشی: بررسی می شود که آیا آموزش های ارائه شده اثربخش بوده اند یا خیر.

این استاندارد به منظور صدور گواهینامه تدوین نشده است اما سازمان هایی که این استاندارد را در سازمانشان اجرا می کنند می توانند گواهی تایید از شرکت های صدور گواهینامه دریافت کنند که بدین معناست که این شرکت ها این استاندارد را اجرا کرده اند.